arrow-down arrow-left arrow-right bflogo-201511bigfish breadcrumbarrow circle-arrow facebook Asset 2galeria h3-lines hc-uszt hc-youtube image-lines-small image-lines instagramkepnagyitas linkedin logo-slogan logo_sq magyarbrands pager-arrow-left pager-arrow-right Fill 3Created with Sketch. pilot-pipe search-thin search small-arrow-down-grey small-arrow-down-white small-arrow-down
Információk
A jelentkezés feltételei A kiválasztás folyamata A képzés A munka
Jelentkezés
Feast teszt Adatok Végzettség Angol nyelvvizsga Forrás Dokumentumok

A jelentkezés feltételei

 

A jelentkezés feltételei a következők:

  • Európai uniós állampolgárság
  • A magyar nyelv anyanyelvi szintű ismerete
  • Államilag elismert angol középfokú komplex nyelvvizsga vagy azzal egyenértékű bizonyítvány
  • Legalább középfokú iskolai végzettség
  • Betöltött 20. életév
  • Büntetlen előélet

Nem jelentkezhet, aki korábban bármikor sikertelen FEAST tesztet írt.

Jelentkezéskor a következőket kérjük:

  • Fényképes önéletrajz
  • Motivációs levél (amelyben azt várjuk el, hogy írd le, miért szeretnél légiforgalmi irányító lenni, van-e bármiféle kötődésed a légiforgalmi irányításhoz, esetleg hozzá kapcsolódó hobbid, hogyan képzeled el az életedet néhány év múlva légiforgalmi irányítóként)
  • Legalább középfokú iskolai végzettséget igazoló okirat másolata
  • Államilag elismert angol középfokú komplex nyelvvizsga vagy azzal egyenértékű bizonyítvány másolata

A kiválasztás folyamata

 

1.lépés: Regisztráció és a beküldött dokumentumok ellenőrzése

2-3.lépés: Képességvizsgálatok (FEAST) és személyiségtesztek

4. lépés: Orvosi vizsgálat (és háttérellenőrzés)

5. lépés: Interjú és Assessment Center

 

Amennyiben szeretnél többet megtudni, görgess lentebb!

A képzés

 

A képzés helyszíne: A HungaroControl Zrt. képzési központja, illetve munkahelyei.
Cím: 1185 Budapest, Igló u. 33-35.
A képzés időtartama várhatóan 2 év.

Amennyiben szeretnél többet megtudni, görgess lentebb!

A munka

 

Az irányító kezében van az utasok és a repülők biztonsága, a hajtóművek beindításától a magyar légtér elhagyásáig. Ő irányítja az országunk feletti légi forgalmat. Megadja a repülési útvonalat, a repülési magasságot, a felszállási vagy leszállási engedélyt, és biztosítja, hogy a légi járművek mindig biztonságos távolságban közlekedjenek egymástól.

Amennyiben szeretnél többet megtudni, görgess lentebb!

1 . lépés

Az ideális jelölt

  • magabiztos, kiegyensúlyozott és felelősségteljes;
  • képes gyorsan és hatékonyan dönteni;
  • átlagon felül bírja a stresszt és a monotóniát;
  • jó koncentrációs készséggel rendelkezik;
  • képes egyszerre több dologra is figyelni, akár huzamosabb ideig is;
  • jó problémamegoldó;
  • igényli a folyamatos fejlődést;
  • képes és akar csapatban dolgozni;
  • szereti a szakmáját és elkötelezett iránta.

Az irányítás izgalmas és összetett feladat, amely speciális készségeket és képességeket igényel, ezért a jelentkezők közül egy többfordulós felvételi eljárásban választjuk ki azokat, akik részt vehetnek a légiforgalmi irányító képzésen.

1. kör: Regisztráció és 4 fontos dokumentum feltöltése

  • Fényképes önéletrajz
  • Motivációs levél (amelyben azt várjuk el, hogy írd le, miért szeretnél légiforgalmi irányító lenni, van-e bármiféle kötődésed a légiforgalmi irányításhoz, esetleg hozzá kapcsolódó hobbid, hogyan képzeled el az életedet néhány év múlva légiforgalmi irányítóként)
  • Legalább középfokú iskolai végzettséget igazoló okirat másolata
  • Államilag elismert angol középfokú komplex nyelvvizsga vagy azzal egyenértékű bizonyítvány másolata


Első körben a beadott pályázati anyagok alapján végzünk egy előszűrést. Ellenőrizzük, hogy a jelentkező megfelel-e a kiírásban szereplő követelményeknek és vizsgáljuk a motivációját.



2-3. kör: Képességek vizsgálata, személyiségvonások feltérképezése

A kiválasztási eljárás második és harmadik körében az előszűrt jelentkezők kognitív képességeit, angol nyelvtudását, valamint a légiforgalmi irányító munkakör ellátásához fontos személyiségjegyeket mérjük.

A vizsgálat során a mért kompetenciák köre igen széles, melyek a légiforgalmi irányító munka ellátásához elengedhetetlenül szükségesek. A teljesség igénye nélkül néhány tulajdonság, kompetencia, melyeket a tesztek vizsgálnak: átfogó, logikus gondolkodásmód; gyors és hatékony döntéshozatal; szelektív és megosztott figyelem; rövidtávú memória, térbeli orientáció, stb.

A fenti kognitív képességek és az angol nyelvtudás mérésére az Eurocontrol által kifejlesztett, Európa szerte alkalmazott, számítógép alapú teszteket (First European Air Traffic Controller Selection Test I-II) használjuk. A feladatok angol nyelven vannak, melyek három részből épülnek fel: útmutató, gyakorló feladatok és példák, illetve maga a teszt, így az éles helyzet előtt van lehetőség átolvasni és gyakorolni a feladatokat. Fontos, hogy középfokú nyelvvizsga a követelmény, azonban a FEAST tesztek nyelvezetének megértése magabiztos középfokú nyelvtudást igényel.


A jelentkezők számár a tesztelés nem jár költséggel, ugyanis a tesztek anyagi terhét a HungaroControl Zrt. viseli.


A képesség vizsgálatok időpontjáról, helyszínéről és a fontos tudnivalókról minden érintettet az általa megadott e-mail címen keresztül előzetesen értesítünk.

További információk a FEAST tesztről: www.feast.info


4. kör: Egészségügyi alkalmasság vizsgálata


Amennyiben sikeresen teljesítette egy jelentkező mindkét FEAST tesztet, a következő lépés az orvosi vizsgálat. Ez a kiválasztási lépés az egészségügyi alkalmasságot hivatott felmérni, amit szigorú feltételek és hatósági szabályok együttesen határoznak meg.

A HungaroControl Zrt. által előzetesen egyeztetett időpontban kell a repülőorvosi vizsgálaton megjelenni, melynek költségei a jelentkezőt terhelik. Az alkalmassági vizsgálat és az arról kiállított igazolás díja jelenleg 33.100 Ft/fő. Az alkalmasságot igazoló hatósági minősítés eljárási díját a HungaroControl Zrt. viseli.

Alkalmas minősítés hiányában a jelentkező nem folytathatja a kiválasztást, illetve nem kezdheti meg a képzést.

Tapasztalataink alapján a vizsgálat közel egy napot vesz igénybe, így a jelentkezőknek azt javasoljuk, hogy ennek tudatában tervezzék meg az aznapi teendőiket.

További részletek az orvosi vizsgálatról: http://www.reporvos.hu

Alkalmasságot kizáró tényezőkről további tájékoztatás az alábbi linken érhető el (A légiforgalmi irányítók orvosi minősítésére vonatkozó követelmények, 2. szakasz.).


5. Assessment Center (AC)


A sikeres orvosi vizsgálatot egy csoportos kiválasztási módszer az úgynevezett Assessment Center követi, ahol szociális (pl.: együttműködés, csapatmunka) és egyéb kompetenciákat (pl: stressztűrés) vizsgálunk. Egy AC 4 jelölt és 8 értékelő részvételével zajlik és körülbelül 4-5 órát vesz igénybe.

Az Assessment Centert követően meghozzuk a végső döntést arra vonatkozóan, hogy kik lesznek azok, akik az aktuális év szeptemberében megkezdhetik a képzést.

 

A foglalkoztatás feltételei

A légiforgalmi irányító kiválasztási folyamatot sikeresen teljesítő, képzésre kiválasztott résztvevőket a tanfolyam kezdetétől határozatlan idejű munkaszerződéssel foglalkoztatjuk, amelynek feltétele az Alkotmányvédelmi Hivatal által végzett háttérellenőrzésén való megfelelés. A munkaviszony fennállása alatt munkabért fizetünk, jelenlegi szabályozások alapján cafeteria juttatásra is jogosult a felvételt nyert jelölt.

A képzés napi időbeosztása

Az elméleti képzési szakaszban az oktatás heti 5 teljes napon folyik, órarendtől függően, általában 08.00-tól 16.00 óráig.

Munkát lehet vállalni mellette?

A munkavállalás nem tiltott, de azt javasoljuk, hogy az, aki részt vesz a képzésen, kizárólag a tanulmányaira koncentráljon, mert a hiányzási és vizsgaszabályok szigorúak, ezek megszegése esetén a hallgató kizárható a további képzésből.

Hiányzási szabályok

A hiányzás okát a hallgatónak minden esetben igazolnia kell. A tanulmányi szabályzatban meghatározott mértéket meghaladó késés vagy hiányzás a tanfolyamról való kizárást vonja maga után.

A képzésről röviden

A képzés négy fő részből áll:

  • Első év: alapító, jogosító és átmeneti képzés
  • Második év: munkahelyi gyakorlati képzés

Szimulátor (mint a képzés meghatározó eleme)

A szimulátorban a képzés során a hallgatók a gyakorlatban alkalmazzák az elméleti tanfolyamon megszerzett ismereteket. Elsajátítják a légiforgalmi irányításhoz szükséges tudást, fejlesztik a szükséges képességeket, megismerkednek a szakmában általánosan használt gyakorlati megoldásokkal. Megtanulják kezelni a rádiótávbeszélő berendezést, valamint begyakorolják a rádiótávbeszélő kifejezések használatát. A haladó szimulátoros képzés során a hallgatók arra a részterületre és egységhez kapnak kiképzést, ahol munkahelyi képzésüket tölteni fogják.

Megismerkednek az egység felelősségi területéhez tartozó légtérrel, eljárásokkal, körzeti egyezményekkel. Ízelítőt kapnak az általánosan előforduló forgalomáramlásról, valamint megismerkedhetnek a leggyakrabban előforduló konfliktushelyzetekkel, gyakorolják azok megoldását.

Az elméleti és szimulátoros képzés, valamint az angol nyelvi követelmények sikeres teljesítését követően a hallgató jogosulttá válik a gyakornok légiforgalmi irányító szakszolgálati engedély megszerzésére.

Munkahelyi gyakorlat

A gyakornok légiforgalmi irányító szakszolgálati engedély birtokában a hallgatók további elméleti és szimulátoros gyakorlati képzésen vesznek részt, ezt követően a munkahelyi gyakorlattal folytatódik az oktatás. A munkahelyi gyakorlat a HungaroControl Zrt. irányítói munkahelyein történik. Az időbeosztás megegyezik a légiforgalmi irányítók munkarendjével, a jelenlegi gyakorlat szerinti 12-24-12-72 beosztással (a munkáltató a változtatás jogát fenntartja).

A képzés költségei

A HungaroControl Zrt. a képzés időtartamára tanulmányi szerződést köt a hallgatókkal. Ebben a képzés költségeit a HungaroControl Zrt. átvállalja a hallgatóktól. A tanulmányi szerződésben a hallgató kötelezettséget vállal arra, hogy a tanfolyam elvégzését követően, a szakszolgálati engedély megszerzése után legalább 10 évig munkaviszonyban marad a HungaroControl Zrt.-nél. Amennyiben a hallgató önhibájából nem fejezi be a képzést (például igazolatlanul marad távol az órákról, nem jelenik meg, vagy felkészületlenül jelenik meg a vizsgán), vagy a munkaviszonyát 10 éven belül megszakítja, a képzés addig felmerült költségeit, és egyéb ráfordításait időarányosan meg kell térítenie.

 

A légiforgalmi irányító a repülők karmestere, a légiközlekedés egyik legfontosabb szereplője.
Úgy is mondhatnánk, hogy amíg a pilóta a rivaldafényben dolgozik, a légiforgalmi irányító a háttérből "egyengeti a repülőgép útját", és akkor végzi jól a munkáját, ha az utazók ebből semmit sem vesznek észre.

Az irányító kezében van az utasok és a repülők biztonsága, a hajtóművek beindításától a magyar légtér elhagyásáig. Ő irányítja az országunk feletti légi forgalmat. Megadja a repülési útvonalat, a repülési magasságot, a felszállási vagy leszállási engedélyt, és biztosítja, hogy a légi járművek mindig biztonságos távolságban közlekedjenek egymástól.

Az ellenőrzött légtérben három nagy egység látja el a légi forgalom biztonságos irányítását: a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren található toronyban működő repülőtéri irányító szolgálat, a közel-körzeti irányító szolgálat, továbbá a körzeti irányító szolgálat.

A három egység egymással szoros munkakapcsolatban van, hiszen az adott horizontális vagy vertikális határokat elérve az egységek átadják a repülőgépek irányítását egymás között.

Az irányítás tehát csapatmunka, de nemcsak egymással, a szomszédos szektorokkal, országokkal, hanem a légijármű-vezetőkkel is folyamatos információcsere zajlik.

Az új információkat mérlegelve az irányítónak folyamatosan gyors döntéseket kell hoznia. A pilótákkal rádiókapcsolatot tartva utasítások, engedélyek és tájékoztatások adásával köteles biztosítani, hogy két légi jármű között se a vízszintes, se a függőleges távolság ne legyen kevesebb, mint az előírt elkülönítési minimum.

Ez a minimális távolság jelenleg névleges 1000 láb (300 méter) függőleges irányban, illetve 5 tengeri mérföld (kb. 9 km) oldalirányban, azonos magasságon. Ha belegondolunk, hogy a magas légtérben közlekedő utasszállító gép sebessége akár 1000 km/óra is lehet, ezek az elkülönítési távolságok ilyen sebesség mellett eltörpülnek.

A légiforgalmi irányítók munkáját radarberendezések, professzionális számítógépes háttér és Európa egyik legkorszerűbb speciális szoftver-rendszere segíti..