Életem legjobb döntése volt, hogy légiforgalmi irányítónak jelentkeztem – meséli Csuha Péter.  Pedig nem is erre a pályára készültem – folytatja – de mindenkinek azt ajánlom, hogy ha van rá lehetősége jöjjön el és tegye próbára magát a HungaroControlnál. Megéri! Az én életemet örökre megváltoztatta!

Igazából nem is az irányítói pálya érdekelt még akkoriban, hanem a híres felvételi rendszer, a FEAST-teszt. Azt gondoltam, hogy kipróbálom magam meddig jutok el a rostán. Bár sok rémtörténetet hallottam a nehézségéről és arról, hogy mennyire kemény feladat végig csinálni, előre nem kellett készülni semmit a teszt kitöltésére, mindössze annyit mondtak a felvételiztetők, hogy pihenjük ki magunkat mielőtt megoldjuk azt. Így is tettem, rápihentem a felvételire.

Mi okozta a legnagyobb nehézséget amikor eljött a teszt kitöltésének az ideje?

Azt gondolom, hogy a biztos középfokú angol nyelvtudás nagyon fontos kritérium, hiszen pontosan meg kell érteni és értelmezni kell a kongitív tesztek kérdéseit ahhoz, hogy valaki valóban megfelelő eredményt érjen el a teszt során. Én úgy éreztem amikor végeztem, hogy követtem el hibákat, de mindjárt a teszt megírását követően kiértékelték a munkámat és megfeleltem a felvételi követelménynek, így továbbjutottam. Ekkor fogalmazódott meg bennem először, hogy ha már sikerült, akkor végig akarom csinálni az egészet és szeretnék légiforgalmi irányítónak tanulni. Mindennek utánaolvastam az irányítói szakmával kapcsolatban, és kiderült, hogy ebben a munkakörben egy olyan munkahelyre kerülhetek, ahol nagyon jó időbeosztásban dolgozhatok, a légiforgalmi irányítói fizetés messze az átlag feletti keresetet jelent és van lehetőségem a szakmai fejlődésre és továbblépésre a későbbiekben. Így fokozott érdeklődéssel vártam az újabb felvélteli teszteket, amelyeken megfeleltem és eljutottam oda, hogy irányító hallgató lehettem a HungaroControlnál.

Mennyi ideig tartott a képzésed, mire megszerezted a tornyos szakszolgálati engedélyedet?

A teljes képzés két évig tart, amelyben a gyakorlati oktatás van túlsúlyban. Mi összesen nyolcan végeztünk, akik közül öten lettek ACC irányítók, ketten approach-osok és én egyedül tornyos. Nagyon jó csapattá kovácsolódtunk össze a képzési időszak alatt, sokat tudtunk egymásnak segíteni.  Azóta is nagyon összetartó baráti társaság vagyunk, nem csak kollégák. Meg kell jegyeznem, hogy európai szinten is kiemelkedő színvonalú képzést kaptunk a HungaroControl oktatóitól, amely során minden olyan szaktudást megtanulhattunk, amire egy irányítónak szüksége lehet a munkája során. Így mire odakerültünk, hogy önállóan is dolgozhassunk kellő felkészültséggel rendelkeztünk minden lehetséges forgalmi helyzetre vonatkozóan.

Te tornyos irányító lettél. Milyen egy jó  szakember ebben a munkörben?

Nagyon fontos a kreatívitás, a gyors probléma megoldó és priorizációs képesség, hiszen bármikor kialakulhat egy olyan forgalmi helyzet, amelyet azonnal meg kell oldanunk. Bármilyen különleges vagy kritikus repülési szituáció adódik azt nekünk kell mendzselni, legyen szó akár egy kényszerleszállásról, egy azonnali orvosi ellátásra szoruló utasról, vagy éppen egy katonai műrepülő kötelék látogatásáról. Mi tartjuk a kapcsolatot a repülőtér többi szolgálatával is, mi koordináljuk a feladatokat. Éppen az adja a munkánk szépségét, hogy minden szolgálat más és más, nincs két egyforma munkanap. Én egy éve dolgozom a beosztásomban, de minden alkalommal alig várom, hogy bejöhessek a munkahelyemre dolgozni. Ez a szakma teljesen beszippantja az embert, nem véletlen, hogy a nyugdíjas kort elérő kollégáim sem szívesen állnak fel az irányítói pulttól, mert mindenki aki itt dolgozik imádja a munkáját és addig akarja csinálni, ameddig csak megteheti.

Mennyire fárasztó, stresszes feladat tornyosnak lenni?

A munakidő beosztásunk nagyon jó. A nappali 12 órás műszak után 24 órás pihenő következik, majd egy éjszakai 12 órás műszaki jön. Ezután 72 óra pihenőidő jár. Szeretem, hogy van szabadidőm a munkám mellett. Sokan azt gondolják, hogy a légiforgalmi irányítói munka egy stresszes állás, de én bizonyos értelemben épp az ellenkezőjét tapasztaltam. Ami a munkánkat illeti, a felkészítésünk során minden olyan szaktudást átadtak a, amelynek köszönhetőena feladatunkat maradéktalanul el tudjuk látni. Nem történhetnek olyan váratlan események, amit ne gyakoroltuk volna korábban a szimulátorban vagy az oktatóinkkal.

Nem csak irányítasz de fotózni is szeretsz. Az egyik hajnali tornyos képedet több tízezren is megosztották a közösségi médiában…

Igen, nagyon szeretek fotózni is, igaz csak amatőr szinten. Viszont nagy előny, hogy a toronyban dolgozom. Nagy sikere volt annak a képemnek, amelyet egyik hajnalban készítettem a toronyból, amikor a British Airways reggeli járata “átfúrta” magát egy párarétegen gurulás közben. A toronyban ülve dolgozni legalább annyira izgalmas és érdekes, mint mondjuk egy utasszállító repülőgép pilótafülkéjében.


Miért ajánlanád bárkinek is, hogy a légiforgalmi irányítói pályát válassza?

Mert nem lehet ezzel a szakmával betelni. Napokig tudnék mesélni a munkámról, azokról a különleges élményekről, esetekről amikor egy speciális helyzetet kellett megoldanunk. Annak, akinek hobbija, vagy szenvedélye a repülés biztos, hogy óriási élményt jelenthet ebben a munkakörben dolgozni. De annak is, aki egyszerűen csak ki akarja próbálni a saját képességeit, meg akarja tudni, hogy mire alkalmas, annak is érdemes jelentkeznie a HungaroControlhoz a felvételire, mert nagyon sok mindent megtudhat az ember ezen keresztül saját magáról. S ha már sikeresen veszi az akadályokat, könnyen úgy járhat mint én, aki egyik pillanatról a másikra szeretett bele ebbe a hivatásba, s akkor biztos, hogy egy olyan munkahelyre, környezetbe kerül, ha elvégzi a légiforgalmi irányítói tanfolyamot, ahonnan nem akar soha többet elkerülni.