Ők felelnek a magyar légtérben közlekedő repülőgépek és a rajtuk utazó többmillió ember biztonságáért. Az irányítók ritkábban kerülnek reflektorfénybe, ellentétben a pilótákkal, ám munkájuk legalább annyira komplex és felelősségteljes. Rengeteg, folyamatosan változó információ birtokában kell gyors és jó döntéseket hozniuk, biztosítva ezzel, hogy a légi járművek egymástól biztonságos távolságban, balesetmentesen közlekedjenek. A légiforgalmi irányítás egy magas presztízsű, életre szóló hivatás a repülés szerelmeseinek.

Mit csinál az irányító?

Az irányító kezében van az utasok és a repülők biztonsága, a hajtóművek beindításától a magyar légtér elhagyásáig. Megadja a repülési útvonalat, a repülési magasságot, a felszállási vagy leszállási engedélyt és biztosítja, hogy a légi járművek mindig biztonságos távolságban közlekedjenek egymástól. Ugyanígy ő irányítja az országunk felett átrepülő forgalmat is.

Az irányítók munkáját radarberendezések, korszerű szoftver-rendszerek és professzionális kollégák támogatják.

Az ellenőrzött légtérben három nagy egység látja el a légi forgalom biztonságos irányítását: a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren található toronyban működő repülőtéri irányító szolgálat,  továbbá az Igló utca központunkban lévő közel-körzeti irányító szolgálat és körzeti irányító szolgálat.

A három egység egymással szoros munkakapcsolatban van, hiszen az adott horizontális vagy vertikális határokat elérve az egységek átadják a repülőgépek irányítását egymásnak. Ez tehát egy jól összehangolt csapatmunka – de nemcsak egymással, a szomszédos szektorok, országok irányítóival, hanem a pilótákkal is folyamatosan együtt kell működniük.

Az új információkat mérlegelve az irányítónak folyamatosan gyors döntéseket kell hoznia. A pilótákkal rádiókapcsolatot tartva utasítások, engedélyek és tájékoztatások adásával köteles biztosítani, hogy két légi jármű között se a vízszintes, se a függőleges távolság ne legyen kevesebb, mint az előírt elkülönítési minimum. Ez a minimális távolság jelenleg 1000 láb (300 méter) függőleges irányban, illetve 5 tengeri mérföld (kb. 9 km) oldalirányban, azonos magasságon. Ha belegondolunk, hogy a magas légtérben közlekedő utasszállító gép sebessége akár 1000 km/óra is lehet, ezek az elkülönítési távolságok ilyen sebesség mellett szinte eltörpülnek.