Magyarország felett, földrajzi elhelyezkedéséből következően számos légiforgalmi útvonal halad át. Hazánk légi forgalmának nagy részét a magas légtérben átrepülő repülőgépek teszik ki.

A körzeti irányító szolgálat (Area Control Centre, ACC)

A körzeti irányító szolgálat az ország határain belül, az ellenőrzött légtér felső határáig irányítja az ország légterébe belépő összes repülőgépet.

Amikor a forgalom megnövekszik, a légteret további kisebb egységekre, azaz "szektorokra" osztják, így az egyes szektorokért felelős légiforgalmi irányítók továbbra is szavatolni tudják a forgalom biztonságos áramlását. Mindegyik szektorhoz külön rádiófrekvenciát rendelnek, amely biztosítja az irányító és a pilóták közötti rádióösszeköttetést.

Minden szektorban két légiforgalmi irányító dolgozik egyidejűleg. A végrehajtó irányító a szektorhoz rendelt frekvencián kiadott utasításokkal végzi a repülőgépek irányítását, rádiókapcsolatot tart a légi járművek személyzetével. A tervező irányító a szomszédos szektorokkal tartja a kapcsolatot országon belül és kívül. Koordinál, segíti a légi forgalom tervezését, szükség esetén soron kívül biztosítja a légi járművek szabad útját.

Közel-körzeti irányító szolgálat (Approach, APP)

A közel-körzeti irányító szolgálat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér mintegy 50 tengeri mérföldes (kb. 90 km) körzetében (Budapest TMA) irányítja a forgalmat.

A TMA jelentése: Terminal Manouvering Area, vagyis a repülőtér megközelítési körzete. Az irányítók feladata itt a Ferihegyről induló gépek kivezetése az útvonalra, illetve az érkező gépek bevezetése a futópályák végső megközelítési egyeneseire.